Óyeme con los ojos: organització de la taula

A Santa Bàrbara de Pruneres
02/11/2016
Dinamita la Sarsuela al Molino
29/11/2016

del 28-10 al 6-11

Hem fet 7 funcions d’Óyeme con los ojos amb María Pagés al Mercat de les Flors de Barcelona amb una Yamaha CL3. Faig PA i monitors des de la mateixa taula i en aquest post explico com l’organitzo de cares a la mescla per tenir el màxim de control possible i fer-ho de la manera que crec que és més còmode per mi. Espero donar prou detalls perquè s’entengui tot. Com a mínim si sou tècnics serà més fàcil, sinó podeu acabar amb una mica de mal de cap… De tant en tant un post mes tècnic també està bé, no?

PUNTS A TENIR EN COMPTE PER ORGANITZAR LA TAULA

  • Hi ha un terra que fa 7×7 a on té lloc el baile.  Óyeme con los ojos és un solo de dansa.  Acompanyen a María Pagés Rubén Lebaniegos -guitarra-, David Moñiz -violí-, Sergio Menem -violoncel-, Ana Ramon –cantaora-, Juan de Mairena –cantaor– y José Barrios –palmas i bailaor en algun moment-. Els músics comencen als costats del terra, a fora però després ocupen algunes posicions a l’interior.
  • Hi ha 6 monitors en 6 enviaments fent un perimetral al voltant del terra i un monitor fora d’escena per un tema concret. No hi ha una mescla per músic, sinó mescles per zones.  Una vegada els instruments estan al volum òptim, amb prou feines es modifiquen els nivells llevat de solos puntuals.
    Com que el tancament és a l’alemana, els monitors es posen a terra, aixecats del cul.  Els dos de davant haurien d’anar en trípodes però al Mercat no hi ha arlequins on poder-los amagar, amb el que també van anar al terra.
  • Els nivells de les veus es modifiquen a cada tema d’acord amb la posició que ocupen.  Es pugen als monitors on les veus està més a prop i es baixen als altres. Cal saber quin és el nivell màxim al que es pot pujar -cal memoritzar el valor del fader– i confiar que les condicions de posició del micròfon de diadema (DPA4066) no hagin variat gaire respecte la prova. També cal tenir en compte que de la prova a la funció la intensitat és molt diferent i a dins poden arribar a estar fortíssims sense jo haver tocat res. O si el micro els hi ha quedat lleugerament enrederit que sentin menys volum.  En aquest cas intento compensar-ho pujant un pèl més a monitors en moments puntuals, arriscant-me fins a on crec que puc arribar.  El control estava molt lluny de l’escenari i quan jo percebia un inici d’acople és que el nivell era prou audible també pel públic.
  • De manera rigorosa es mutegen els canals que no juguen i s’obren moments abans de tocar o cantar.  Encara que els músics estiguin a l’escenari, si no toquen es mutegen els canals. I quan s’obren, especialment a PA, si hi ha prou silenci abans de començar el tema com per percebre soroll de fons dels canals, els obro amb els faders baixats i els pujo de mica en mica.  A monitors, en moments susceptibles d’haver-hi acoples també ho faig, pujant el fader del canal corresponent, tinc tots els canals duplicats i a monitors treballo en post. D’aquesta manera m’asseguro de no obrir de cop i tenir retroalimentació de manera sobtada. Els nivells de les proves i la funció a vegades no tenen perquè coincidir… Treballem força al límit de volum sense matar excessivament els monitors per no perdre qualitat.  El binomi volum i qualitat a monitors no està mai al gust de tothom i és difícil trobar el punt mig que ens satisfaci a tots.  Però s’acaba trobant, sobretot quan es van perdent freqüències i et demanen que ho deixis com abans i baixis una mica el volum (com m’agrada!). Ah, i compte amb les reverbs a monitors, que si ens passem afegim més “brutícia” i també alguns acoples més.
  • Elsls 4 micros que posem a dins del terra per sonoritzar els peus també s’obren i es tanquen quan toca.  Generalment són Sennheiser MKE2, connectats a cables llargs de la Compañía que surten pels costats del terra i que van connectats a previs també propis. Només s’obren els canals del terra quan hi ha zapateao que cal amplificar, sinó es mantenen tancats, no s’hauria de colar cap passa que no s’hagi de sentir.  Hi ha temes en els que s’obre i es tanca el terra constantment. Els quatre micros es posen més o menys al centre dels quatre quadrats en què es divideix el terra.
  • Hi ha moments en els que sé quan la cantaora es netejarà la gargamella o quan el guitarrista podria afinar.  Més que mai han d’estar els micros tancats ens aquests moments. El que és incontrolable són les inspiracions o expiracions profundes que fa el cantaor de manera imprevisible en qualsevol moment -menys quan canta-. A vegades fa palmas i cal tenir el micro obert.  En previsió ja acostumo a tenir-lo més baix en aquests moments.
  • No treballo amb escenes perquè generalment es fa un sola funció i no hi ha mai prou temps per programar.  Aquí al Mercat se n’han fet 7 i sobretot els primers dies es van anar fent retocs a monitors. M’hagués fet falta força temps de programació per quadrar-ho tot, programant fins i tot els fade in i fade out amb la CL3.  També vaig mesclant nivells diferents de reverbs segons els temes i els instruments i veus, tant a PA com a monitors.
    Si es tenen en compte la majoria de punts anteriors s’entén que sigui complicat de treballar per escenes. Si estiguéssim fent una temporada mitja o llarga en un teatre ho intentaria fer.  I segurament hauria de fer igualment retocs en directe dels nivells a monitors.  En cas d’algun imprevist com vam  tenir -micro mogut, petaca amb el guany defectuós que es va disparar de nivell-, treballar amb escenes pot ser un problema. Si fes només monitors encara, al fer PA i monitors la concentració ha de ser el doble que l’habitual, he d’estar pendent d’un munt de variables.  I això que anem amb pocs canals!

ORGANITZACIÓ DE LA TAULA

Tots els canals  estan duplicats per poder tenir equalitzacions i dinàmica diferents a PA i a monitors. Les dues primeres fotos corresponen a un custom fader amb els canals a PA i a monitors.   La segona foto correspon a un altre custom fader amb els canals dels micros del terra a PA i a monitors.

A la foto un custom fader de la secció central amb el subgrup de terra (FL L, encara que sigui estèreo i hi hagi FL R, en un custom fader només cal posar-ne un i guanyes espai), el DCA de terra a monitors, els DCA de tot a PA (FOH) i a monitors, els DCA de FX d’instruments i de veus, i el micro de solapa de María a PA i a monitors.

Subgrup del terra a PA amb insert del compressor Portico 5043 del rack premium i l’equalizador propi del subgrup. DCA del terra a monitors per obrir-lo i tancar-lo.  El volum a monitors és sempre el mateix, a fora el mesclo depenent del tema. Cada canal del terra a monitors està equalitzat i comprimit per igual.  No  tinc els quatre canals linkats a monitors perquè en algun tema en què els músics estan a sobre el terra al fons baixo els dos micros de darrera per evitar sorolls innecessaris.  Tot i que els podria tenir linkats menys el fader i així l’eq i el comp són iguals per tots quatre, prefereixo tenir-los per separat per si he d’equalitzar o comprimir diferent algun micròfon i fer copy paste dels ajustaments.

Això sí, els micros a dins el terra no s’acoplen, el volum i la nitidesa que es pot aconseguir es brutal!

DCA de tots els canals a PA llevat de les veus de la María i de la veu del guitarrista, que s’obren en moments puntuals. L’objectiu principal és poder entrar tots els canals de mica en mica quan s’han d’obrir tots a la vegada quan es ve d’un silenci important per evitar sentir soroll de fons de manera sobtada.

DCA de tots canals a monitors llevat de les veus de la María i de la veu guitarrista. Dos objectius principals: el mateix que a PA (entrar els canals de mica en mica) i en cas d’acople de procedència indeterminada, poder baixar aquell 0.5 o 1 dB necessari per treure’l.

6 FX en total, 3 a PA (plate a la guitarra, plate a les cordes i hall a les veus) i 3 a monitors (3 plates, guitarra, cordes i veus).

DCA dels retorns de FX dels instruments, tant els de PA com els de monitors i DCA dels retorns de FX de les veus, també tant de PA com de monitors. Objectiu: podeu baixar els retorns quan es donen situacions de zapateao i/o palmas en moments en què no es canta i/o no es toca.  És molt desagradable sentir la reverberació dels cops de peu i de mans quan no hi ha música. Si els cantaores no canten acostumo a baixar els retorns de FX. Si els músics no toquen, també ho faig. Així guanyo en netedat.

Equalitzador paramètric dels enviaments de monitors (primera fota de sota). Objectiu, equalitzar cada monitor en base a la seva resposta de freqüència.
Equalitzador paramètric del rack (8 talls, 3 notch, HPF i LPF) insertat a cada enviament de monitors (segona foto de sota). Objectiu, eliminar feedback. No faig servir equalitzadors gràfics.
Equalitzador paramètric de cada canal a monitors: Objectiu, equalitzar cada canal per fer-lo agradable i al gust del músic.

Als equalitzadors del rack  també en tinc previst d’altres per si em fan falta.  En el passat m’han fet falta per freqüències puntuals quan ja no hi arribo amb l’eq del canal.
També inserto un equalizador del rack al màster de taula.

Compressor Opt-2A del rack Premium insertat a la guitarra, cantaores i  violoncel, bàsicament pel gain d’entrada -com m’agrada!-i de salvavides si la María passa zapateando a prop de l’instrument, ja que el micro queda a prop del terra.

Dynamic EQ del rack Premium insertat als cantaores, violí, veu diadema María i veu solapa Ruben, el guitarrista. Totalment in love amb aquest plugin.

Equalitzador paramètric del rack insertat a la veu de solapa de la María.  Recita un poema amb veu feble i va fins a boca d’escenari. Objectiu: eliminar feedback.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *