9/8/12
Harry Connick Jr., bon pianista, bon cantant. Va actuar al
Festival de Peralada acompanyat d’una banda de musics boníssima, músics d’aquells que les claven. Bateria, contrabaix, dos saxos, dos trombons i dues trompetes, a més d’un trombonista, també boníssim, amb intervencions esporàdiques. Un bon
show per a aquells a qui els agrada aquest tipus de música. El públic força content -no va arribar a l’entusiasme tampoc-, bones crítiques a la premsa, etc…
Hi vaig anar amb BTM. A les 8 del matí ja érem allà. Es preveia un bolo complicat: molts canals, molta microfonia, forces micros inalàmbrics, molts monitors, i una fitxa tècnica farcida de detallets. Per tant calia anar-hi aviat, controlar-ho tot i esperar a que, cap al migdia, arribessin els tècnics, que eren dels Estats Units.
Les entrades costaven de 150 a 45€. Si fos jo el que hagués pagat una entrada voldria que, a més d’un bona actuació, com a mínim el so tingués una qualitat proporcional al preu que he pagat i al talent de l’artista. I no va ser així. No va sonar bé. No dubto que per al públic en general va està correcte. La veu s’entenia perfectament, -sí, és el prota, ha de ser així, només faltaria-. Però em feia creus de com de malament sonava el piano de cua i de la descompensació en general de la mescla. No parlo de criteri de mescla, està clar que amb una formació propera a una big band la bateria no ha d’estar massa present i els vents han de sonar naturals. Però en alguns moments no s’arribava a notar el tempo ni es sentia el caminar del contrabaix i els vents quedaven endarrere. I sobre l’actuació, una vegada més amb segons quins artistes internacionals que venen a “Espanya” de bolo, vaig tenir la sensació que venen a passar uns dies de vacances, a fer platja, i ai sí, a fer una actuació, més curta que llarga.
La banda no va provar, però vaja, amb músics boníssims ja es fa això. Els tècnics ho deixen tot a punt i més que provat i amb els dos primers temes de l’actuació tot hauria d’estar al seu lloc. A més, són els tècnics habituals, i han de tenir prou nivell per poder fer-ho. Van estar de quatre a vuit de la tarda fent ajustaments, provant els micros i els monitors fins a l’extenuació. I comença el bolo i… la mare que els ha parit! Tanta comèdia per fer això! A monitors la veritat és que tant era, aquests músics són tant bons que amb una mica de referència en fan prou. De fet ja era el que tenien. Però a fora…
El que semblava un bolo complicat, per a nosaltres va ser una bassa d’oli. Vam tenir molt bona entesa amb els tècnics, els ho vam posar fàcil i tot va anar sobre rodes. A més, tant de material que havien demanat -ells o el responsable de producció tècnica del management o qui sigui- i van aparèixer amb bona part de la microfonia i van eliminar la meitat dels monitors que portàvem. Del backline que havien demant també en va sobrar una part considerable. En temps de crisi potser s’hauria de començar a replantejar que es presentin fitxes tècniques inflades, amb un cost elevat, i que a l’hora de la veritat molt d’aquest material no s’utilitzi. Un altre exemple: el tècnic de llums tenia dificultats per fer anar la taula de llums que havien demanat a la fitxa tècnica, una Grand MA2, i s’estranyava que hi hagués aquesta taula. I va fer un bolo bastant dolent.
El que explico no és el més habitual, només faltaria, però tampoc és estrany de veure-ho en festivals com els de Peralada, Cap Roig, Porta Ferrada…, que són els que més conec.
1 Comment
Molt interessant, llegir tot això, com sempre.
I amb bolos d'aquest tipus, teniu algun contacte amb els artistes en qüestió, o només tracteu amb els tècnics…. d'aspectes tècnics?
Pel que entenc, vosaltres aneu, feu tot el muntage que teòricament us han demanat, i un cop muntat venen els tècnics "habituals" de l'artista en qüestió i agafen les regnes del tema, no?