Alguns detalls tècnics de la gira (I)

La preestrena
07/04/2014
Andreu Vilar Quartet
27/04/2014

21/4/14

Aquesta és la primera d’unes quantes entrades que hi haurà al blog durant aquests 20 dies que falten per començar la gira del nou disc d’Els Amics de les Arts, Només d’entrar hi ha sempre el dinosaure. Avui anirà de la fitxa tècnica de so.  D’aquí al 9 de maig, quan comencem la gira a Lleida, com a mínim cauran un parell més d’entrades sobre detalls tècnics i potser d’altres detalls més terrenals i fins i tot personals.
El mes de novembre es va obrir la contractació i calia enviar una primera fitxa tècnica, el que habitualment anomenem rider.  Aquella fitxa era una aproximació a la realitat, ja que encara no s’havia gravat el disc i no sabíem del tot quins canvis hi hauria pel que fa als instruments respecte l’altra gira.  De mica en mica es van anar perfilant els instruments, la formació i d’altres detalls tècnics, i a mitjants de març va sortir la fitxa definitiva, que engloba tant la part d’il·luminació com de so.  
Taula de so de gira

Portarem una taula de so de gira a FOH (Front Of House), és a dir, a fora, la que jo faig servir.  Serà una Yamaha CL5, que ja vam utilitzar a la preestrena del disc el passat 7 d’abril.  Això ens permetrà aprofitar més el temps que disposem de proves de so per acabar d’optimitzar l’equip de so que ens trobem a cada lloc i en les mateixes proves de so en sí.  Perquè ens entenguem: els noms, configuració interna, ajustaments bàsics de cada canal, efectes, plugins i d’altres estaran preparats des de l’stage que farem d’aquí a uns dies.  I a cada prova de so es farà un repàs de tots aquests ajustos i s’adequarà el so a l’acústica i a les necessitats de cada espai.  Això no evita haver de fer proves de so, però s’invertirà més eficientment el temps que es té de proves.
Fins ara no havíem portat mai taula de gira.  Cada dia que trobaves una taula diferent començaves de zero les proves i guardaves la sessió -estem parlant de taules digitals- per si tornaves a treballar amb aquell model de taula.  Enguany ha sortit l’oportunitat de fer-ho i ho hem aprofitat.  A més, i que sigui aquest model de taula, ens obre algunes possilbitats tècniques que estaré provant aquesta setmana i que explicaré d’aquí a uns dies.
La taula ens la cedeix l’empresa BTM SOUND, que sense que sigui l’empresa oficial de la gira, ja que normalment rebem les propostes d’empreses i equips de cada lloc on actuem, cobrirà algunes de les actuacions d’Els Amics de les Arts.
30 canals
A més d’en Dani, l’Edu, en Joan Enric i en Ferran, la formació la completaran en Pol Cruells al baix i en Ramon Aragall a la bateria.  En total hi haurà 30 canals de so.  Com a novetats en Joan Enric tocarà la guitarra elèctrica en alguns temes i en Pol i en Ramon faran veus, això vol dir que en alguns moments hi haurà 6 veus a la vegada (que bé que m’ho passaré!).
Al llistat de canals veureu que hi ha tres canals més: un per a la claqueta i dos per als ambients de públic.   Aquests tres canals només es passen a monitors, el primer per marcar la referència del temps en alguns temes (al bateria i a qui ho demani) i els dos d’ambient per al monitoratge d’orella, que ja portàvem a l’anterior gira i que serveixen per tenir referència del públic i no quedar aïllats.
Tant a monitors com a PA (Public Adress), hi haurà alguns canals doblats amb ajustos diferents per a moments determinats del concert o per a reforçar algun instrument o algunes veus.
Des d’aquest enllaç es pot descarregar la fitxa tècnica sencera.  Com de costum primer hi ha les parrafades on s’exposen les preferències i els requeriments sobre els equips, les taules i els monitors i després hi ha el llista de canals i el plànol d’escenari.
A l’apartat de varis potser us sorprendrà que demanem dues hores de proves quan fa un moment parlava de les excel·lències d’anar amb taula de gira.  A dins d’aquestes dues hores també es farà l’optimització del sistema de so en cas que no estigui feta, i això pot comportar entre 30 i 45 minuts.  Les proves en sí poden durar entre 60 i 90 minuts.  Tanmateix a monitors no es va amb una taula de gira, tot i que es demana que siguin taules Yamaha (M7CL, CL5 o PM5), ja que l’stage es farà amb una M7 i es pot convertir la memòria als demés models de Yamaha amb un programa.

Tots amb monitoratge d’orella (IEM, In Ear Monitor)
Enguany, a més dels quatre auriculars que portaven els quatre Amics a la passada gira, fets a mida amb un motlle de l’orella de cada un,  també en portaran en Pol i en Ramon.  Però aquests no seran fets a mida, sinó que utilitzaran auriculars “normals”.  En Pol s’ha decantat per uns Sennheiser HD25 i en Ramon sembla que al final canviarà els seus per aquest model.  Els auriculars d’Els Amics són inalàmbrics i en Pol i en Ramon tindran la seva tauleta de so a on en Tete, el tècnic de monitors, enviarà la mescla en estèreo per a cada d’un d’ells.
Simplifiquem els requeriments de so
Enguany no hi haurà cap monitor a l’escenari, ja que tots van amb auriculars. A més, com en la passada gira, també portarem el nostre sistema d’emissors per als auriculars inalàmbrics a més de les dues tauletes de so d’en Pol i en Ramon.  Portarem la microfonia de 10 canals, els que posa XLR al llistat de canals.  Per als no iniciats, XLR són les inicials de Xternal Live Return i fa referència al cablejat que es fa servir pel senyal d’àudio.  En aquests canals el que es demana és que hi hagi el cable i nosaltres ja posarem el micro.
Aquests són els micròfons o DI (direct input direct injection) que portarem:
canals 9-10, ambients de bateria, AKG C214;
canal 13, baix, DI Sansamp per a baix;
canal 14, primer canal de l’elèctrica 1, Sennheiser e906;
canal 17, acústica, DI Sansamp per a acústica;
canal 20, carrilló, Audio Technica 35;
canals, 27, 28 i 30, veus, Heil PR35;
canal 29, veu, encara no tenim decidit el micro per a en Joan Enric, d’aquí a una setmana estarem d’stage i farem algunes proves.
D’aquí a uns dies, més!

8 Comments

  1. Esther Cereceda ha dit:

    Bon dia kurti !!!!
    D'aspectes tècnics com pots entendre no puc opinar, però el que sí que tinc clar es que sembla tot molt ben pensat perquè sigui una gira increïble , heu pensat en tots els detalls……i quines ganes ja de tastar-ho !!!!!!!
    Fent el compte enrera i desitjar-vos la millor sort del món en aquesta nova aventura !!!!!!

  2. Anònim ha dit:

    Que l'hi passa a la SD9?

  3. Albert Cortada ha dit:

    A la SD9 li caldria tenir alguns canals més a vista per poder treballar amb comoditat i poder arribar a temps a tot arreu sense haver de canviar de capa per accedir a més canals.

    Entre els canals d'entrada, canals doblats,subgrups, dca, etc. estic manejant uns 50 faders, l'SD9 en té 24.

    Amb formacions amb menys canals no tinc cap problema per treballar-hi. Les Digico SD són bones taules.

  4. Albert ha dit:

    Caram Kurti! Anireu ben calçats! I ben fet que feu! Aviam si coincidim algun dia!!! La sd9 és un tros de taula, però si…pocs faders a la vista si dius que arribes a treballar amb uns 50!! (no he estat jo el del comentari,,hehe)
    una abraçada company!!
    P.S– bona elecció el Heil! Recordo que a Sant Joan Despí els estaveu provant!!

  5. Albert Cortada ha dit:

    Albert!! He he he, sí a tope!! Sí, ja ho explicaré en algun altre post, però anant amb taula de gira aprofitarem al màxim les possibilitats tècniques de treure'n el màxim rendiment. Aquesta setmana faig proves amb el Multirack de Waves per Dante, des d'un portàtil connectat a la taula, a veure com va!

    El del comentari no sé qui és, potser algú que té empresa i una SD9, ja em sap greu! he he!!

    Sí, els Heil els vam portar el tram final de la gira passada. Menys per en Joan Enric. La setmana que ve fem stage i provarem algun micro.

    Vaaaa, una abraçada!!!

  6. Miriam G.Mesa ha dit:

    Ostres Kurti!!! Llegir-te em porta als meus temps joves, quan feia pràctiques a La Rulot o a Btv i em perdia entre faders, cables, canals i acords! M'encantaria fer-me una foto amb tu i aquesta taula de so tant waooooo yeah 😉
    Míriam.

  7. Anònim ha dit:

    Hola!
    Suposo que això de la sd9 ho diu perquè en el raider ho especifiques:
    "En aquells casos en què sigui del tot impossible portar o fer servir la nostra taula no acceptarem taules que no siguin
    Midas Pro6, Yamaha PM5D RH, Yamaha CL5, Digico SD Series (NO SD9), Soundcraft VI Series (NO SI Series)."

    Felicitats pel bloc. És molt interessant pels que ens agrada aquest mòn!!

  8. Hola! He descobert el teu blog i felicitats! M'agrada el nivell de detalls que dones de tot el que fas!
    Podries comentar per què has triat els Heil per fer les veus dels Amics?

    Moltes gràcies! i felicitats de nou!
    @xescu

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *