22, 23 i 24-10-15
8 anys després torno a fer La Copa (barraques de Girona) amb BTM! Bé, més aviat mitja Copa, el dia de muntatge i el primer cap de setmana. I ha coincidit amb l’estrena de l’ampliació del que a partir d’ara serà el sistema de so principal i més gran de BTM, l‘STM de NEXO.
4 B112, 1 NUAR i les M6 eren de Doscientos Veinte Sonido, el distribuïdor de Nexo a Espanya.
Fent bolos arreu he tingut el plaer de treballar i aprendre amb grans equips de so i bones marques. Hi ha un límit que marca la diferència entre un gran equip i la resta. Gran per mida i per qualitat. Pels no entesos en la matèria: una bona marca, per més bona que sigui, li fan falta un mínim d’altaveus perquè “soni bé”. Una comparació: imaginem que per moure un artefacte mecànic qualsevol ho podem fer amb un motor o amb quatre, tots ells de primera qualitat. Amb un motor el mourem però ens costarà i tindrem la sensació que la cosa justeja. Amb quatre anirem sobrats i tindrem la sensació que la cosa va com oli en un llum. Amb els sistemes de so passa exactament el mateix. Pots tenir unes poques caixes d’una bona marca però fins que no en tens un mínim no treus un bon rendiment a l’equip.
I el primer que t’indica que estàs davant d’un bon equip és quan poses música i tens les següents sensacions:
Però falta la prova de foc, fer proves i una actuació amb un grup de veritat. Perquè amb música “enllaunada”, amb un marge dinàmic i resposta de freqüència molt més controlats per tal que pugui ser reproduïda en qualsevol aparell i/o sistema, és més difícil fer “clipar” un equip. Però amb musica en directe, amb una bateria, és mooooolt més fàcil.
S’havia establert que es treballaria a 103dBA d’SPL (sound preassure level), tot i que no vaig inserir el limitador CESVA a la taula, una Yamaha CL5. Però sí que teníem el sonòmetre marcant tota l’estona i enregistrant les dades per si feien falta. Per als que no sou tècnics, per fer comparacions de nivells, en festivals destinats a mainada s’acostuma treballar (o s’hauria) entre 90 i 93 dBA, el que suposa, entre 3 i 4 vegades la meitat de volum que a 103dBA.
El tècnic del grup que més amunt va estar va treballar ho va fer al voltant dels 107dBA amb algun pic a 110dBA. L’única part del sistema que va “clipar” van ser els subgreus. La resta en cap moment va “clipar”. Ni els aguts, ni els mitjos ni els greus. Podríem entrar en discutir ratios de subgreus tenint en compte que també teníem altaveus de greus, però ara mateix fins que no treballi amb aquest equip amb més configuracions i dividint-lo en dos no tindré prou informació al respecte. Personalment em va semblar que hi havia suficient sub. Però de sub mai n’acostuma a sobrar quan tens més caixes de subgreus… És una qüestió d’ajustar bé els equips i mesclar millor. Llevat de quan tens música electrònica, que sempre en vols més de subgreus!
Els rangs de freqüències amb els que vam fer treballar cada part del sistema van ser: