12-11-16
Funció d’Óyeme con los ojos amb Compañía María Pagés a l’Auditorium de Palma de Mallorca. Aquest espectacle està pensat per fer sense tècnic de monitors -com explicava en el post sobre l’organització de la taula– i fent el muntatge el mateix dia que la funció, però fins ara no s’havia fet mai. A Palma va ser el primer dia que es posava en pràctica. Els tècnics opinàvem que arribaríem molt justos a la funció. La conclusió és que sí que es pot fer en un dia sempre i que es faci premuntatge per part dels teatres a on anem, especialment de llums. De so és possible fer el muntatge el mateix dia sempre i que al migdia estigui tot muntat, ja que necessito una bona estona per preparar els monitors abans no arribin els músics. Quan aquests comencen a provar ja s’haurien d’escoltar. Això vol dir acoples filtrats, eq d’instruments i veus aplicats, efectes a punt i tenir més o menys controlat el màxim de volum que podré aconseguir.
Un altre requisit és que hi hagi una taula de so amb aplicació per a iPad per poder ajustar els monitors des de l’escenari -bàsic!- i que l’accés del control de FOH a l’escenari sigui ràpid. A Palma no es complien cap dels dos: Yamaha PM5 a control i accés no directe a l’escenari -portes, escales, pisos-. Vam demanar un tècnic de monitors. D’entrada sabem que no serà el mateix que si els faig jo i no perquè sigui ni millor ni pitjor, sinó per la connexió amb els músics, tant a nivell de coneixement com de confiança. És important que abans no arribin els músics fem conjuntament un treball previ i que de tant en tant jo vagi a l’escenari a donar un cop de mà al tècnic ni que sigui amb la meva sola presència. I també, de tant en tant, per descodificar el que estan demanant els músics, ja que el llenguatge, les expressions i les demandes no sempre són entenedores.
A Palma ens vam trobar amb un bon tècnic de monitors, en Paco -si no recordo malament-. Molt pacient, atent i amb qui vaig treballar molt bé. Mil gràcies per la feina! Sóc conscient que no vam arribar al nivell de detall d’obrir-tancar canals, pujar-baixar nivells, afegir mes o menys efectes als instruments i veus segons els moments, però aquestes són funcions que només pot fer un tècnic de la companyia. En Paco ja va fer prou de seguir el mini guió que li vaig fer amb els passos més importants a seguir i de controlar tot en tot moment inicis d’acoples inesperats. I és que amb el volum que es treballa a l’escenari fent flamenc és fàcil que en pugin aparèixer.
El guió que faig servir jo per fer els monitors és aquest. Evidentment això no es pot demanar a un tècnic local. Al guió no hi ha tots els canvis de nivells que es fan segons posicions i proximitat dels músics a un o un altre monitor. Sobretot amb les veus sempre fem el seguiment segons posicions. Vinga pujar i baixar! A més d’obrir quan toquen i canten i mutejar quan no ho fan. Com veureu també es té molta cura d’obrir i tancar els micros del terra segons sigui necessari.
1 UNIVERSO
REDONDO – SILENCIO – NO PIES
CUADRADO – TODOS – CANTA JUAN
REDONDO – TODOS – NO HAY CANTE
CUADRADO – TODOS – CANTA JUAN
2 EN MI MORADA (SEGUIRIYA)
SOLO SERGIO
SOLO ANA GIRASOL DEL MUNDO – CHELO – ABRIR VIOLÍN – GUITARRA CUANDO TERMINA ANA
GUITARRA – ABRIR CUANDO CAMBIO RITMO – SUELO – PALMAS
JUAN – TODOS – PIES EN ESCOBILLA
IR ABRIENDO Y CERRANDO PIES NO MUTEAR EN SILENCIO
QUITAR PIES EN FINAL CUANDO DA VUELTAS
MUTE SUELO Y MUTE TODOS MENOS DAVID
3 INTIMIDAD (FANDANGOS) Y MALAGUEÑA GRANDE DEL MELLIZO
SOLO DAVID +FX
SERGIO ABRIR EN FINAL DAVID
ABRIR MÚSICOS AL ENTRAR
JUAN SOLO
CHELO PIES ABRIR Y CERRAR
VIOLÍN PIES ABRIR Y CERRAR MÁS TARDE QUE ANTES
RUBÉN TONO CERRADO FUERA
PIES ABRIR Y CERRAR
ANA+GUITARRA
PREVENIDO MARÍA ENTRA SEGUIDO
4 CAMINEMOS (POEMA)
MARÍA – POEMA EN ESQUINA DELANTE L
ENTRA EN EL CUADRADO, LA VIDA ES BELLA y ABRIR VOCES Y TODOS PARA VOCES NO FX VOC
MUTEAR TODO MENOS guitarra
5 AMEMOS LA VIDA (TIENTOS-TANGOS)
ENTRA GUITARRA – VIOLÍN+CHELO – JUAN – ABRIR PIES DESPUÉS JUAN Y PALMAS – ANA
BAJAR MICROS 1 Y 4 EN MONITORES
TERMINA GUITARRA + JUAN – MUTEAR PIES
NO MUTEAR EN SILENCIO – TODOS ABIERTOS!!!
6 DIÁLOGOS
SUBIR CADA UNO EN SOLOS DENTRO
DAVID NO SUBIR DENTRO
SERGIO
RUBEN
JOSE SUELO MUTE MIC PALMAS Y ABRIR FINAL SOLO
MUTEAR PIES SUBIR PALMAS DENTRO
ABRIR MARÍA TEMA TERMINA CON SALIDA MARÍA A ESCENARIO
7 ROSTROS (TANGOS DEL AUTOBÚS)
SUBIR GUITARRA Y CHELO – ABRIR VOZ RUBEN
TODOS – DESPUÉS MANISERO VIOLÍN ABRIR Y CERRAR PIES AL FINAL
CERRAR MARÍA Y VOZ RUBEN AL FINAL
8 DAME TU MANO (MARTINETE – VAMOS JUNTOS COMPAÑEROS)
TODOS – IGUALAR ANA Y JUAN L, R Y REAR L&R – VIGILAR FRONT – RECUPERAR AL FINAL
MUTEAR TODOS MENOS GUITARRA
9 VOY A LA SOMBRA DE LA SOMBRA (GRANAÍNA)
ABRIR MONITOR ENTRE PATAS!!!
GUITARRA – ANA – PALMAS – CHELO
La funció va anar bé i els músics i la María van estar mínimament còmodes amb els monitors. A les fotos en Dominique mirant alguna vara de llums mentre la Bea i l’Ocavio organitzaven el terra. El d&B (Q1, QSub, B2Sub), la paradeta de la microfonia sense fils, monitors LA X15, les vistes a la badia de Palma des del passadís d’accés al control i una mirada cap a la pinta des del terra de l’escenari. Aquest ha estat el darrer bolo del 2016 que he fet amb María Pagés. L’any que ve, si tot va bé, n’hi haurà més.